Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010

Αναβρασμός στην Παιδεία

Του ΦΩΤΗ ΝΑΚΟΥ (http://www.adesmeytos.gr)

Σκηνικό πόλωσης κυριαρχεί στην παιδεία, λόγω των προτεινόμενων κυβερνητικών αλλαγών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που σύμφωνα με τους πρυτάνεις χαρακτηρίζονται ακόμα και αντισυνταγματικές. Ενδεικτικό είναι ότι το περασμένο Σαββατοκύριακο η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου έκανε λόγο για εξαντλητικό διάλογο προσπαθώντας να μετριάσει τις αντιδράσεις πρυτάνεων για τη συμμετοχή εξωπανεπιστημιακών στα συμβούλια διοίκηση των πανεπιστημίων.

Επιφυλακτικοί οι πρυτάνεις
Με ιδιαίτερη επιφύλαξη αντιμετωπίζει όμως η σύνοδος των Πρυτάνεων το κείμενο διαβούλευσης για την έναρξη διαλόγου σχετικά με τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο κατατέθηκε το Σάββατο (23/10) από το υπουργείο Παιδείας, καθώς «εγείρονται σοβαρά θέματα συνταγματικότητας σε προτεινόμενες θέσεις», σύμφωνα με ψήφισμά της.
Στο ψήφισμα προστίθεται ότι η σύνοδος αποκρούει φαινόμενα συκοφάντησης του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου που κλιμακώνονται καθημερινά και διαμορφώνουν συνθήκες απαξίωσής του. «Λαμβάνοντας υπόψη τα θετικά σημεία της μεταρρύθμισης που προκύπτουν από τις μέχρι σήμερα προτάσεις, η σύνοδος δεσμεύεται να επεξεργαστεί για να καταθέσει στο προσεχές διάστημα ολοκληρωμένη πρόταση που θα αφορά την ανασυγκρότηση του πανεπιστημίου, με γνώμονα το συμφέρον της Παιδείας και της ελληνικής κοινωνίας», τονίζεται, όμως οι πρυτάνεις κατηγορούν τις κυβερνήσεις των τελευταίων ετών ότι φέρουν σημαντικές ευθύνες για την υποχρηματοδότηση της δημόσιας παιδείας.

Απορρίπτει η ΠΟΣΔΕΠ
Την έντονη αντίδρασή της στο κείμενο διαβούλευσης που παρουσίασε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου στη σύνοδο πρυτάνεων στο Ρέθυμνο, εκφράζει με ανακοίνωση της η Πανελλήνια Ομοσπονδία καθηγητών Πανεπιστημίου (ΠΟΣΔΕΠ).
Στην ανακοίνωσή της, χαρακτηρίζει τις προτεινόμενες αλλαγές κατώτερες των περιστάσεων, προσθέτοντας ότι δεν μπορούν αυτές να αποτελέσουν βάση διαλόγου. Συγχρόνως απευθύνει έκκληση στην ακαδημαϊκή κοινότητα “για νηφαλιότητα και σύνεση”, αλλά προαναγγέλλονται κινητοποιήσεις.
“Κοινή προσπάθεια όλων μας”, σημειώνεται, “θα πρέπει να είναι η αδιατάρακτη λειτουργία του Πανεπιστημίου παράλληλα με την αγωνιστική διεκδίκηση των αιτημάτων για την ανάταξη του πανεπιστημίου χωρίς να καταστραφούν και να διαλυθούν σε λίγες μέρες ή βδομάδες αυτά που με πολύ κόπο και μεράκι δημιουργήθηκαν μετά από πολλά χρόνια ή δεκαετίες".

Σε τροχιά καταλήψεων
Πάντως, εκτός των πρυτάνεων και οι φοιτητές ακόμα και η κυβερνητική φοιτητική παράταξη της ΠΑΣΠ αντιδρούν στις προτεινόμενες αλλαγές.
Ήδη στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο 6 τμήματα τελούν υπό κατάληψη, ενώ γενικές συνελεύσεις φοιτητών θα πραγματοποιηθούν εντός της εβδομάδας για να αποφασιστεί αν θα προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις.
Αντιδράσεις έχουν προκληθεί και στα ΤΕΙ καθώς οι πρόεδροι των τμημάτων της Αθήνας και του Πειραιά απειλούν με λουκέτο αν δεν αυξηθεί η χρηματοδότησή τους, καθώς λόγω των μετεγγραφών έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των σπουδαστών τους.
Τέλος, κοινή συνέλευση θα πραγματοποιήσουν οι δάσκαλοι (ΔΟΕ) και οι καθηγητές (ΟΛΜΕ), που θέτουν οικονομικά αιτήματα και απειλούν με κινητοποιήσεις.

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Τις βασικές αρχές των αλλαγών που εισηγείται το υπουργείο Παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση παρουσίασε η Άννα Διαμαντοπούλου, το Σάββατο, στη σύνοδο των πρυτάνεων στο Ρέθυμνο.
Σύμφωνα με τις προτάσεις της υπουργού Παιδείας, ανοίγει ο δρόμος για συνένωση ή συγχώνευση τμημάτων Πανεπιστημίων, κάτι που συνδέεται με τον νέο τρόπο εισαγωγής στα Ιδρύματα, που προβλέπει εισαγωγή σε Σχολές ή σε Πανεπιστήμια και όχι σε τμήματα, όπως σήμερα.
Μεγάλες αλλαγές προτείνονται στη διοίκηση των Πανεπιστημίων, με πρόταση για επιλογή πρύτανη κατόπιν διεθνούς προσκλήσεως ενδιαφέροντος, ακόμη και από Πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Το διοικητικό συμβούλιο των Ιδρυμάτων θα είναι το υπερ-όργανο που θα αποφασίζει για τα ακαδημαϊκά, οικονομικά, διαχειριστικά ζητήματα και σε αυτό θα μετέχουν και μία ή δύο εξω-πανεπιστημιακές προσωπικότητες, οι οποίες όμως θα επιλέγονται από τους πανεπιστημιακούς.
Επίσης, προβλέπεται καθιέρωση συστήματος πιστωτικών μονάδων στα Ιδρύματα, τα οποία θα μπορούν να δημιουργήσουν Ινστιτούτα και να προσφέρουν εξειδικευμένα προγράμματα σεμιναριακού τύπου ενός ή και δύο χρόνων.
Η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, μέσω ανεξάρτητης Αρχής, θα είναι ανάλογη του έργου που επιτελούν, θα συνδέεται δηλαδή με τον αριθμό των εισακτέων φοιτητών, των αποφοιτούντων, τον αριθμό των μεταπτυχιακών προγραμμάτων που προσφέρουν, την έρευνα που κάνουν κ.λπ.
Στο πλαίσιο της οικονομικής αυτοτέλειας των Πανεπιστημίων, οι μισθοί των καθηγητών θα καταβάλλονται από το ίδιο το Ίδρυμα, το οποίο και θα καθορίζει τις αμοιβές, εκτός από τον κατώτερο μισθό που θα καθορίζεται από την Πολιτεία.
"Θέλουμε Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά Ιδρύματα με ποιότητα, λογοδοσία, αξιοκρατία, εξωστρέφεια και κυρίως θέλουμε σπουδές με αξία και πτυχία με αντίκρισμα για τα παιδιά μας", ανέφερε σε δήλωσή της από το Ρέθυμνο η Άννα Διαμαντοπούλου.
"Σήμερα -πρόσθεσε- καταθέτουμε προτάσεις και επιδιώκουμε αυτό το αποτέλεσμα. Ξεκινάει ένας διάλογος, με συγκεκριμένες φάσεις, με χρονοδιάγραμμα, ώστε η εθνική στρατηγική για την Παιδεία να μην γίνει αντικείμενο κομματικής αντιπαλότητας. Σε αυτό το μεγάλο έργο θα κριθούμε όλοι, από τη συμμετοχή μας και όχι από την άρνησή μας".

"ΠΑΡΑΙΤΗΣΑΝ" ΤΗ ΔΡΑΓΩΝΑ
Φουντώνουν οι φήμες από το περασμένο Σάββατο, ότι η ειδική γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Θάλεια Δραγώνα υπέβαλλε την παραίτησή της, καθώς η πρότασή της να γίνει προαιρετικό το μάθημα της Ιστορίας στο Λύκειο προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων.
Από πλευράς υπουργείου Παιδείας, δεν έχει γίνει επίσημη τοποθέτηση επί του ζητήματος και το θέμα αναμένεται να ξεκαθαρίσει την ερχόμενη Τρίτη, κατά την συνάντηση της κ. Διαμαντοπούλου, με την κ. Δραγώνα, όπου αναμένονται οι επίσημες ανακοινώσεις για το μέλλον της ειδικής γραμματέως.
Η κ. Δραγώνα είχε δεχτεί παλαιότερα σφοδρές επιθέσεις και για τις παρεμβάσεις της στο θέμα της εκπαίδευσης της μειονότητας της Θράκης,
για την απόφασή της να κλείσει τη Παιδαγωγική Σχολή Θεσσαλονίκης, αλλά και για ένα από τα πολλά βιβλία που είχε γράψει με τίτλο «Τι είναι η πατρίδα μας». Οι απόψεις της περί μη ύπαρξης ελληνικής ταυτότητας πριν από το 19ο αιώνα είχαν προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων και μέσα στη Βουλή.