Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου 2010

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ- ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΝΕΟ ΛΙΜΕΝΑ ΧΙΟΥ

ΟΝΟΜΑ ΕΠΩΝΥΜΟ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ:

ΚΩΣΤΗΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ

ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ: ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ: ΝΟΜΟΣ ΧΙΟΥ

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

(Αρ. πρωτ. 2656/89-17-09-2010)

Προς: -Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

-Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας

Θέμα: Νέος κεντρικός λιμένας Χίου

Σε πρόσφατη -σαφώς προεκλογικού χαρακτήρα- επίσκεψη κυβερνητικού κλιμακίου στη Μυτιλήνη, εξαγγέλθηκε σειρά έργων υποδομών για το Βόρειο Αιγαίο (βλ. Δελτίο ΤύπουΥπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, 13/9/2010[1]). Ειδικότερα, για τη Χίο ανακοινώθηκε ότι πρόκειται να ενταχθούν στο τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (Ε.Π. «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007-2013») τα ακόλουθα έργα: (α) Ο νέος κεντρικός Λιμένας Χίου, με προϋπολογισμό για τα έργα της Α’ φάσης 63 εκατ. Ευρώ και για τα έργα της Β΄ φάσης 13,5 εκατ. Ευρώ και (β) η βελτίωση των εγκαταστάσεων του Λιμένα Μεστών Χίου, ως «έργο-γέφυρα», προϋπολογισμού 15 εκατ. Ευρώ.

Λίγες μέρες αργότερα, δημοσιεύματα[2] του Χιακού Τύπου αναφέρουν ότι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χίου «αναμένει την τροποποίηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για το έργο» και συγκεκριμένα την «εγγραφή πίστωσης 38 εκατ. Ευρώ ως πρώτη δόση της πρώτης φάσης για τον νέο κεντρικό λιμένα». Σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων επιβεβαίωσε τη διαδικασία αυτή, καθώς και ότι οι τεχνικές υπηρεσίες του Υπουργείου είναι σύμφωνες με τις τροποποιήσεις στις μελέτες του έργου που έγιναν από την Τεχνική Υπηρεσία της Νομαρχίας, ενώ ο Νομάρχης επιβεβαίωσε πως εκπρόσωποι της «Εγνατία Οδός ΑΕ» επισκεπτόμενοι τη Νομαρχία, ζήτησαν τον πλήρη φάκελο των μελετών. Σύμφωνα με τον ίδιο, κρίνοντας ότι δεν υπάρχει εμπλοκή της εταιρείας στο έργο, οι μελέτες αυτές δεν παραδόθηκαν.

Ωστόσο, σύμφωνα με την επισυναπτόμενη πρόσφατη (και προγενέστερη της ανακοίνωσης ένταξης του έργου του νέου κεντρικού λιμένα Χίου) Κοινή Υπουργική Απόφαση[3] (ΚΥΑ) των Υπουργείων Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας και Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων η ευθύνη για τη μελέτη, δημοπράτηση, ανάθεση και διοίκηση της κατασκευής του έργου του Λιμένα Χίου -μεταξύ άλλων- ανατίθεται στην εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.». Όπως αναφέρεται στην εν λόγω ΚΥΑ, η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, με το υπ’αριθμ. 26712/2786/28 Ιουλίου 2010 έγγραφό της, είχε επίσης, εκφράσει τη σύμφωνη γνώμη της για την υλοποίηση του έργου, από την «Εγνατία Οδό ΑΕ».

Επικουρικά σημειώνεται ότι, με την ολοκλήρωση του έργου της Εγνατίας Οδού και με δεδομένο ότι πράγματι η εταιρεία «Εγνατία Οδός ΑΕ» αποτελεί έναν από τους πλέον αξιόπιστους φορείς υλοποίησης έργων στη χώρα και πεπειραμένο δικαιούχο Κοινοτικών πόρων, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είχε υποστηρίξει τη διαχείριση και ανάληψη έργων από την εταιρεία αυτή για λογαριασμό άλλων φορέων[4], όπου υφίστατο ανάγκη, ιδιαίτερα δε, έργων που επρόκειτο να ενταχθούν στο μέτρο «Ειδικές Ενέργειες για τη Στήριξη Μικρών Νησιών & Απομονωμένων Νησιωτικών Περιοχών», στο πλαίσιο του οποίου, εκπόνησε σειρά τεχνικών μελετών για έργα μικρής κλίμακας.

Κατόπιν των ανωτέρω και σε συνέχεια προηγούμενης ερώτησης και αίτησης κατάθεσης εγγράφων που υπέβαλα για το ίδιο θέμα (9083/481/21.4.2010), ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

1. Ο Λιμένας Μεστών Χίου δεν αποτελεί «έργο-γέφυρα» στο ΕΣΠΑ που έχει δηλωθεί και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήδη, από το 2007; Τι εξυπηρετεί η εκ νέου αναγγελία ένταξης;

Αναφορικά με το νέο Κεντρικό Λιμένα Χίου:

2. Γιατί τα συναρμόδια Υπουργεία δεν πληροφόρησαν τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χίου για την απόφαση ανάθεσης του έργου στην «Εγνατία Οδό ΑΕ», γεγονός που επιμελώς αποκρύπτεται και στο Δελτίο Τύπου της 13-9-2010 του αρμοδίου Υπουργείου; Αν υπήρξε η πληροφόρηση, για ποιο λόγο ο κ. Νομάρχης φέρεται να αρνήθηκε τη συνδρομή της εταιρείας και την παράδοση των μελετών στους εκπροσώπους της; Παραδόθηκαν τελικά οι μελέτες στην «Εγνατία Οδό ΑΕ», ναι ή όχι; Γιατί στο Ενημερωτικό Σημείωμα του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων που συντάχθηκε λίγες μέρες πριν από την έκδοση της ΚΥΑ (βλ. ανάρτηση στο δικτυακό τόπο http://www.chiosnews.com/cn1692010720490.asp), δεν αναφέρεται η εμπλοκή της «Εγνατία Οδός ΑΕ», ενώ, αντίθετα, αναφέρεται η ολοκλήρωση των μελετών και των τευχών δημοπράτησης από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Ν.Α. Χίου; Τι αφορά το «ερώτημα δυνατότητας δημοπράτησης αυτοτελούς και λειτουργικού τμήματος έργου προϋπολογισμού περίπου 30 εκατ. Ευρώ, για το οποίο αναμένεται απάντηση από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Ν.Α. Χίου»;

3. Ποιος πραγματοποιεί ή θα πραγματοποιήσει, εντέλει, τον έλεγχο πληρότητας των μελετών; Παρακαλώ να κατατεθεί πίνακας με τον τίτλο των συμβάσεων όλων των μελετών που έχουν εκπονηθεί για το έργο μέχρι στιγμής για λογαριασμό οποιουδήποτε φορέα, το θεσμικό πλαίσιο υπό το οποίο ανατέθηκαν, τον ανάδοχο, το φορέα χρηματοδότησης, τον προϋπολογισμό και τις πληρωμές που έχουν γίνει.

4. Έχει εκπονηθεί για λογαριασμό του κυρίου του έργου, του Υπουργείου, ή όποιου αρμοδίου φορέα, τεχνικοοικονομική μελέτη σκοπιμότητας για το έργο; Παρακαλώ για την κατάθεσή της.

5. Η απόφαση για την κατασκευή του νέου λιμένα Χίου, καθώς και η χωροθέτηση στη συγκεκριμένη θέση, υποστηρίζονται από γενικό ή ειδικό χωροταξικό σχεδιασμό, ή την εθνική λιμενική πολιτική;

6. Το έργο θα ενταχθεί στο E.Π. «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007-2013» με το συνολικό προϋπολογισμό (έστω) της Α’ Φάσης, ήτοι τα 63 εκατ. Ευρώ που ανακοίνωσε το Υπουργείο; Εφόσον ο προϋπολογισμός αυτός υπερβαίνει τα 50 εκατ. Ευρώ δεν απαιτείται ειδική αίτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπό τη διαδικασία των Μεγάλων Έργων; Ποιος φορέας πρόκειται να την υποβάλλει και πότε;

7. Το έργο θα ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) με άλλο προϋπολογισμό από αυτόν της απόφασης ένταξης (που, ως γνωστόν, προηγείται για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα); Δεδομένου ότι η πίστωση ενός νέου έργου στο ΠΔΕ δεν είναι ισόποση με την ανάγκη ετήσιας χρηματοδότησής του (συναρτάται μόνο με την πρόοδο της υλοποίησης), τι ακριβώς αντιπροσωπεύει η πίστωση των 38 εκατ. Ευρώ που αναφέρθηκε ως «πρώτη δόση της Α’ Φάσης»; Σε πόσες δόσεις ή φάσεις κατακερματίζεται το έργο;

8. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η αναδιαμόρφωση της στρατηγικής του E.Π. «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας», που, σύμφωνα με την από 17/5/2010 απάντηση του Υπουργείου στην υπ’αριθ. 9083/481/21.4.2010 Ερώτησή μου, αποτελεί προϋπόθεση για την ένταξη του έργου στο εν λόγω Πρόγραμμα; Ο Άξονας 3 του ίδιου Ε.Π. τι υπόλοιπο δημόσιας δαπάνης προσκλήσεων έχει, αυτή τη στιγμή, και ποιες είναι οι προγραμματικές του υποχρεώσεις; Θα αλλάξει ο χρηματοδοτικός πίνακας του Ε.Π. και αν ναι, πότε αναμένεται η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής; Παρακαλώ για την κατάθεση όλων των σχετικών εγγράφων ή των αναθεωρημένων πινάκων, εφόσον υπάρχουν.

9. Ποιο το χρονοδιάγραμμα για την έναρξη της κατασκευής και ποιο για την ολοκλήρωση, της Α΄ και Β’ φάσης (διακριτά); Tο μέρος της κατασκευής που τυχόν εκτείνεται πέραν της λήξης της προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ, πρόκειται να βαρύνει αποκλειστικά εθνικούς πόρους και ποια η εκτίμηση για το ύψος του;

10. Η δημοπράτηση της κατασκευής του νέου λιμένα αναμένεται να γίνει με την υφιστάμενη, ή τη νέα εξαγγελθείσα νομοθεσία δημοσίων έργων;

Αθήνα, 17 9.2010

Ο Ερωτών Βουλευτής

Κωστής Μουσουρούλης

Βουλευτής Νομού Χίου



[2] Εφημερίδα Πολίτης, 16 & 17-9-2010

[3] ΦΕΚ 1505/Β/ 6 Σεπτεμβρίου 2010

[4] Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων του ΚΠΣ 2000-2006