Σε τέσσερα μαθήματα θα εξετάζονται από το καλοκαίρι του 2014 και μετά οι υποψήφιοι για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας, καθώς το υπουργείο Παιδείας προχωρεί σε σαρωτικές αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα. Ηδη όμως βήμαβήμα οι αλλαγές δρομολογούνται από εφέτος. Οι υποψήφιοι των επόμενων Πανελλαδικών θα συμπληρώσουν για πρώτη φορά τα μηχανογραφικά τους τον Μάρτιο του 2011, προτού δώσουν δηλαδή πανελλαδικές εξετάσεις και προτού μάθουν τις βαθμολογίες τους.
Οπως εκτιμάται, με αυτόν τον τρόπο θα κατευθυνθούν από τις πραγματικές τους επιθυμίες και όχι από τον αριθμό των μορίων που θα τους ανοίξουν τις πόρτες συγκεκριμένων τμημάτων. Και οι αλλαγές δεν σταματούν εδώ. Λιγότερη ύλη και σύντομες εξεταστικές διαδικασίες θα συναντήσουν στο μέλλον οι μαθητές που μπαίνουν από την επόμενη χρονιά στην Α΄ Λυκείου.
Συγκεκριμένα, το υπουργείο Παιδείας μελετά έξι αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα της χώρας:
Τέσσερα τα υποχρεωτικά μαθήματα ανά κατεύθυνση (θετική, θεωρητική, τεχνολογική), στην τρίτη Λυκείου. Σε αυτά οι μαθητές θα κάνουν διπλάσιο αριθμό ωρών στο σχολείο και θα εξετάζονται πανελλαδικά για την εισαγωγή σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Η εισαγωγή δεν θα γίνεται σε τμήματα πανεπιστημίων αλλά σε σχολές που έχουν γενικότερη κατεύθυνση και δεν διασπούν τους υποψηφίους σε υπερ-εξειδικευμένα αντικείμενα.
Για πρώτη φορά στο εξεταστικό σύστημα αποκτούν κεντρικό ρόλο τα πανεπιστήμια. Αυτά θα ορίσουν τη βαθμολογία που απαιτείται να έχει ο κάθε υποψήφιος για να εισαχθεί. Αυτή θα υπολογίζεται βάσει ενός αλγόριθμου που θα ανακοινωθεί.
Αλλάζει ο τρόπος αξιολόγησης των υποψηφίων και εισάγεται η μέθοδος των εσωτερικών εξετάσεων στα σχολεία. Ο βαθμός που θα συγκεντρώνουν οι υποψήφιοι θα υποβάλλεται στη συνέχεια στις διοικήσεις των σχολών των πανεπιστημίων που θα εκτιμούν αν θα δεχθούν τον κάθε υποψήφιο ή όχι.
Ολιγομελείς θα είναι πλέον οι εξεταστικές επιτροπές του υπουργείου Παιδείας που θα επιβλέπουν τις σχετικές διαδικασίες και ο συνολικός χρόνος τους θα περιοριστεί σημαντικά. Σήμερα, με δεδομένες τις πολλές και διαφορετικές κατηγορίες υποψηφίων, οι εξετάσεις ξεκινούν Ιούνιο και τελειώνουν μέσα Ιουλίου... Τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων θα επιλέγονται, όπως ισχύει ως σήμερα, από τα μέλη των εξεταστικών αυτών επιτροπών του υπουργείου Παιδείας.
Καινούργιο πρόγραμμα σε όλες τις τάξεις του Λυκείου από την επόμενη σχολική χρονιά με μαθήματα επιλογής, στα οποία οι μαθητές θα δουλεύουν κυρίως με εργασίες μαθαίνοντας από νωρίς τη μεθοδολογία της αναζήτησης πηγών και της ομαδοσυνεργατικής.
Αλλαγές μελετώνται όμως και στο σύστημα διόρθωσης των γραπτών των υποψηφίων. Οπως αναφέραμε, από την επόμενη εξεταστική διαδικασία οι υποψήφιοι για την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας θα συμπληρώσουν τα μηχανογραφικά δελτία τους τον Μάρτιο. Παράλληλα, θα μειωθεί ο φόρτος εργασίας των μηχανογραφικών υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας, με αποτέλεσμα η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων να γίνει πιο σύντομα. Τρίτο όφελος θα είναι η έγκαιρη διαμόρφωση συμπερασμάτων σχετικά με τα πρώτα αλλά και τα τελευταία τμήματα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, σε επίπεδο ζήτησης από τους υποψηφίους.
Σχετικά με τη βαθμίδα των πανεπιστημίων, η κυρία Διαμαντοπούλου ανέφερε χθες ότι τον Οκτώβριο θα ανακοινωθούν οι αλλαγές στον νόμο-πλαίσιο για τη λειτουργία τους, η οποία συνδέεται και με το νέο εξε ταστικό σύστημα, και πρόσθεσε ότι «οι αιτήσεις για μετεγγραφές φοιτητών θα γίνουν ηλεκτρονικά. Οι φοιτητές που θέλουν μετεγγραφή για Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα συμπληρώνουν αίτηση για ομοειδείς σχολές και θα κατατάσσονται σε βάση τα μόριά τους».
Σ τη χθεσινή τηλεοπτική της συνέντευξη η κυρία Διαμαντοπούλου επανήλθε και στο θέμα των κενών στα σχολεία. Η υπουργός μίλησε για «τη δυσκολότερη χρονιά από πλευράς συνθηκών με το καλύτερο αποτέλεσμα. Ολη η δουλειά που έγινε έναν χρόνο είχε αυτό το αποτέλεσμα» δήλωσε και πρόσθεσε ότι δεν υπάρχει κανένα σχολείο στη χώρα με υπεράριθμους μαθητές. «Βεβαίως τα συνδικαλιστικά όργανα παίζουν πολύ σημαντικόρόλο με την κριτική και την παρουσία τους, αλλά να μην υπάρχει μια γενναιοψυχία στο να δουλέψουμε μαζί σε μια δύσκολη χρονιά, για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τα θέματα;» αναρωτήθηκε. «Στόχος είναι, από την επόμενη χρονιά, να μην υπάρχει ως είδηση ότι άνοιξαν τα σχολεία» είπε η κυρία Διαμαντοπούλου. Επίσης για τα θέματα της μείωσης στη χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών των σχολείων είπε ότι ύστερα από συμφωνία που έγινε με τα υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών θα λάβουν μέσα στον μήνα επιπλέον χρήματα για το πετρέλαιο θέρμανσης και για τις άμεσες ανάγκες.
Τέλος, η κυρία Διαμαντοπούλου πρόσθεσε ότι «μέσα στο Γυμνάσιο ο μαθητής θα μπορεί να πάρει πιστοποίηση για την ξένη γλώσσα και την Πληροφορική», ενώ ήδη από εφέτος εισάγεται η διδασκαλία ξένης γλώσσας και Μαθηματικών από την Α΄ Δημοτικού.
Πάντως οι εκπαιδευτικοί εξακολουθούν να καταγγέλλουν την ύπαρξη κενών στα σχολεία. Για 130 κενά στα σχολεία της Ανατολικής Αττικής, παρά την πρόσληψη αναπληρωτών, κάνουν λόγο σε χθεσινή ανακοίνωσή τους οι εκπαιδευτικοί της τοπικής ΕΛΜΕ.
Το Λύκειο θα είναι μια αυτόνομη μονάδα, όπου το παιδί ως πολίτης θα πρέπει να συμπληρώνει τη γνώση του» πρόσθεσε η κυρία Διαμαντοπούλου.